”Ta till dig det som är relevant! Jag är 94 år och hänger med i den digitala utvecklingen...”

Tagentbord, frågetecken och en hand som pekar på frågetecknet. Foto
Foto: Pixabay

- Jag kollar min e-post varje dag och surfar lite grand på nätet men spenderar inte mer än en timme framför datorn varje dag. Även om jag är 94 år gammal så vill jag kunna kommunicera digitalt med omvärlden inklusive GÅS-mottagningen och ta till mig information som jag tycker är relevant.

Så säger Thorsten Hallin som är deltagare i forskningsprojektet Gott Åldrande i Skåne (GÅS).

- Samhället ställer större och större krav på att vi som medborgare är digitala. Jag har turen att jag har barn och barnbarn som är duktiga på datorer och jag har lärt mig mycket av dem. Det betyder att jag kan ta emot och läsa digitala nyhetsbrev från GÅS-projektet och hålla mig uppdaterat om vad som händer runt omkring mig. Idag finns mycket information på nätet.

- Den digitala utvecklingen går fort. När jag blev utvald till att gå med i GÅS-projektet för över 30 år sedan så fick jag ett brev med posten med information om forskningen om åldrandet och vad det innebar för mig som deltagare. Jag har varit nöjd med alla undersökningar som har gjorts genom åren och den återkopplingen som jag har fått, säger Thorsten. Han fortsätter,

- Samtidigt så har jag också haft synpunkter på testerna som har gjorts, speciellt psykologtestet. Jag är pensionerad lärare och har själv testat många elever på min skola. Jag kunde se att ett urvalstest med fotografier i psykologtestet behövde förbättras.

- Det var positivt att forskarna lyssnade på mig och när jag skulle göra testet nästa gång kunde jag se att man hade tagit bort ett urvalstest och ersatt det med ett annat, som ger exakt samma resultat, men är tydligare i instruktionen. Jag har en bra dialog med medarbetarna i GÅS-projektet och som deltagare i projektet i över 20 så har jag närmast blivit en stamkund. Jag hoppas att kunna fortsätta vara det i många år framöver.