Sonja ”ser det positiva även i det negativa”

en kvinna i en röd fåtölj.foto
Sonja har tagit för sig av livet, vägledd av sin positiva livsinställning.

”Det här kommer att gå bra”. Det är Sonja Peterssons tanke om det mesta. Så också om att ställa upp i GÅS-forskningen.

Det var tre år sedan brevet med kallelsen kom hem till Sonja i Eslöv.

-    Ingen tvekan. Det ställer jag upp på. Kan jag vara med på något som framtidens äldre har nytta av så gör jag det gärna, säger hon.

Nu 2023 har hon kallats igen och så här säger hon om nästa gång:

-    Lever jag och har hälsan om tre år så kommer jag förstås då med.

Sonja som har en muskelsjukdom (PMR) vilken innebär att hon har ont i kroppen, i nacke rygg, armar och ben. Hon har grå starr, bytt båda knälederna, även fått diabetes, och har hörselproblem.

-    Men nu har jag fått hörapparat, som gör att jag hör jättebra, säger hon glatt.

Hon ger ett påfallande ungt och piggt intryck. Vad är hemligheten?

-    Jag har varit körledare i många år, varit med i scouterna och nu är jag värdinna i PRO. Allt det här håller mig igång!

Värdinneskapet i PRO innebär att hon tar emot folk när de kommer och introducerar nya medlemmar, ett uppdrag som passar henne som tycker om att prata med människor.

Yrkeslivet har varit varierat. Hon arbetade som frisör och hade egen salong men fick problem med nacken. Då sadlade hon om och blev dagmamma och vid fyllda
54 blev det skolbänken igen och en utbildning till omvårdnadssköterska. Det jobbade Sonja som i tio år innan pensioneringen.

Hon är änka nu, och har en son och en dotter, två barnbarn och fyra barnbarnsbarn. Ett stort nät av vänner som hon klipper då och så, något som är väldigt uppskattat.

-    Jag har alltid ställt upp för andra, och det kanske också är nyckeln till ett bra liv.

Och rörelse är viktigt.

-    Jag är ute och går oavsett väder, jag har en fin regnkappa och så min kära Betty, säger hon och tittar ömt på sin rullator.

Hon kör inte bil längre, men har under livet varit runt mycket med husvagn, och bland annat tillbringat längre perioder på en camping på Almön på västkusten.

-    Där är ungarna uppväxta och där träffar jag min väninna som jag har känt i 56 år.

Hon gillar att ha saker att se fram emot och nu väntar en resa till Barcelona och musikalen My fair lady.

Sonja har tagit för sig av livet, vägledd av sin positiva livsinställning.

-    Jag ångrar ingenting och om jag skulle dö imorgon så skulle jag göra det med känslan av att jag har levt ett rikt liv. Mitt liv har verkligen varit underbart!